خانه تكاني نزديك است

چگونه خانه اي زيبا و ايده ال داشته باشيم

خانه تكاني نزديك است

۲ بازديد

نكات مهم خانه تكاني

يكي از تغييراتي كه با نزديك شدن نوروز چهره شهر را عوض ميكند«خانه تكاني» است. همه ميدانيم اين سنت زيبا اگر با رعايت نكات ايمني و سلامتي همراه نباشد امري دردسرساز خواهد بود و سلامت و تندرستي افراد خانواده به ويژه خانم خانه را در معرض خطر قرار ميدهد. خانه تكاني به روش هاي ناصحيح و بي دقت منجر به كمر درد، كتف درد و سوزش پوست و موارد چنيني ميشود.

● خانه تكاني كمرت را ميشكند!

بي ترديد كمر درد بزرگ‌ترين مشكلي است كه زنان خانه‌دار هنگام خانه تكاني با آن روبرو مي‌شوند. معمولا كمر درد روزهاي آغاز سال نو خانم خانه را اذيت ميكند. جابه جا كردن و يا بلند كردن اشياء سنگين بدون رعايت اصول صحيح، از علل مهم ابتلا به كمر درد است كه گاه تا آخر عمر فرد‌ مبتلا را‌ اذيت ميكند. در اين ايام خانم‌ها فشار زيادي به جسم خود ‌وارد مي‌آورند، در صورتي كه با يك برنامه ريزي صحيح مي‌توان قدم به قدم تمام امور مربوط به نظافت و تميز كردن منزل را بدون به خطر انداختن سلامت و تندرستي جسم انجام داد. براي فرار از كمر درد بهتر است هنگام برداشتن اجسام از روي زمين و يا جابه‌جا كردن آنها، پشت خود را صاف نگه داريد و قوز نكنيد بلكه زانوها را خم كرده و براي تحمل وزن جسم به عضلات پاي خود تكيه كنيد. اين كار سبب مي شود فشار ناشي از اشياء سنگين بجاي كمر به مفصل ران منتقل شده و از گرفتگي‌هاي عضلاني و دردهاي ناگهاني عضلات به ويژه كمر جلوگيري‌ ‌شود. همچنين اگر جسم سنگيني را از زمين بلند كرده‌ايد، براي چرخش به سوي خاصي، هرگز بالاتنه خود را از محل كمر به آن سمت نچرخانيد، بلكه تمام بدن را از محل پاها به آن سمت بچرخانيد.

متخصصان توصيه مي‌كنند اجسام سنگين را سريع و با يك حركت تند و ناگهاني از روي زمين بلند نكنيد. هرگز در حالي كه جسم ديگري را توسط يكي از دست‌هايتان بلند كرده‌ايد، سعي نكنيد با دست ديگر جسم سنگين ديگري را بلند كنيد.اگر اصرار داريد هر دو بار را همزمان حمل كنيد، ابتدا باري را كه در دست داريد زمين بگذاريد و سپس هر دو جسم را به طور همزمان و با هم بلند كنيد.

كارشناسان توصيه ميكنند هميشه به هنگام بلند كردن اجسام سنگين، اول پاها را به اندازه عرض شانه ها باز كنيد و بعد جسم مورد نظرتان را بلند كنيد. اين كار باعث حفظ تعادل بدن مي شود.

● خودكشي نكنيد!

نام بيمارستان لقمان يادآور مسموميت و خودكشي است . اما شب عيد، زنان خانه‌دار هم از مشتريان ثابت اين بيمارستان مي‌شوند. علت آن خودكشي نيست بلكه مسموميت‌هاي شديد ناشي از مواد شوينده است.

بيشتر ‌مسموميت‌ها در آستانه نوروز مربوط به مواد شوينده و بهداشتي است. همان موادي كه‌ ‌اغلب زنان خانه‌دار براي انجام خانه تكاني از آن استفاده مي‌كنند. ظاهرا‌ ‌زنان به عنوان مدير امور داخلي خانه بيشترين مسئوليت را در تميزكاري خانه دارند، شايد‌ ‌به همين علت نيز بيشترين موارد مسموميت مربوط به بانوان است. هر چند اغلب بيماران سرپايي بوده‌اند اما سال گذشته حدود ۹۳ مورد بستري ناشي‌ ‌از مسموميت مواد شوينده از بيمارستان لقمان تهران گزارش شد كه در مقايسه با سال قبل افزايش يافته بود. بخار منتشر شده از تركيب جوهرنمك و وايتكس بسيار براي چشم، پوست و ريه خطرناك و مضر است‌ وخانم‌ها بايد از تركيب اين دو ماده جلوگيري كنند .كاربرد زياد مواد شوينده و پاك كننده از جمله جرم گيرها و مواد سفيدكننده در منازل باعث انتشار برخي از ذرات شيميايي خطرناك در حمام، آشپزخانه و سرويس‌هاي بهداشتي مي شود كه استفاده و تكرار استفاده از اين مواد به همراه آب گرم اثر منفي آن را زياد افزون مي كند.

مواد شيميايي ذكر شده داراي تركيبات آلي فراري هستند كه سريعاً در فضا انتشار يافته و داراي اثرات سوءمتعدد مثل سوزش چشم و آلرژي‌هاي مختلف تا سرطان هستند.روابط عمومي شركت كنترل كيفيت هوا در رابطه با كاهش اثرات منفي آلودگي هوا در ساختمان ها توصيه كرده است: بهترين اقدام براي مسمومان ريوي، خارج كردن سريع فرد از محل سربسته و استفاده از هواي آزاد و تماس با اورژانس جهت تجويز اكسيژن و مصرف داروهاي ضدالتهابي‌ ‌است.

زنان خانه‌دار از مصرف مواد شوينده در فضاهاي بسته اجتناب ‌و‌ماسك‌هاي تنفسي و دستكش حتما مورد استفاده قرار بدهند. همچنين از ياد نبريد يكي ديگر از راه‌هاي خودكشي برق است. شست‌وشو لوازم برقي مانند لوستر، چراغ‌ ‌روشنايي كليد پريز و غيره باعث موارد زياد برق گرفتگي در روزهاي آخر سال است. لازم است اول برق وسيله برقي را قطع كنيد و بعد آن را تميز كنيد.

● دست هاي خانه تكان

سندروم كانال مچ دست، شايع‌ترين بيماري در زنان خانه دار است كه مهم‌ترين علت آن استفاده بيش از حد از دست‌ها براي شستشو در طول شبانه روز است. اين سندروم معمولا در زمان پيش از عيد كه بانوان خانه دار مي‌خواهند تمامي‌ ‌كارهاي منزل را براي انجام خانه تكاني عيد، در كوتاه‌ترين زمان به پايان برسانند، رايج ‌مي شود.اين بيماري با علايم گزگز كردن در نيمه هاي شب آغاز شده و با بي‌حس شدن انگشتان دست، باعث بي خواب شدن افراد مبتلا به اين بيماري مي‌ ‌شود‌.

افرادي كه دچار سندروم مچ دست مي‌‌شوند، بايد به پزشك مراجعه كرده و با تجويز پزشك از درمان‌هاي دارويي يا فيزيوتراپي‌ بهره ببرند. براي جلوگيري از بروز اين سندروم بايد سعي كرد ضمن‌ ‌كاهش فعاليت‌هايي كه توسط دست صورت مي‌گيرد، كارهاي روزانه به صورتي برنامه ريزي شود كه زماني را هم به استراحت و نرمش دادن دست ها اختصاص دهند.

● آسم در خانه تكاني

حملات بيماري آسم از جمله مواردي است كه در شب عيد در اورژانس‌ها زياد ديده مي‌شود. اين روزها بيشتر زنان براي شستشوي سرويس‌هاي بهداشتي خود از مايع ‌هاي شيميايي‌ ‌نظير انواع سفيد كننده‌ ها‌ ‌و جوهر نمك استفاده مي‌كنند و چون سرويس‌هاي‌ ‌بهداشتي در فضاي بسته و كوچك قرار دارند قرار گرفتن زياد در اين فضاهاي‌ ‌بسته مي‌تواند آسيب زيادي را به ريه افراد وارد كند‌.‌ همچنين استفاده از اين شوينده‌ها باعث شدت يافتن بيماري در افراد آسمي مي شود.

دكتر مسعود موحدي دبير انجمن آسم و آلرژي ايران بر اين باوراست كه به هنگام استفاده‌ ‌از شوينده‌هاي شيميايي، استفاده از ماسك بسياري ضروري است اما وجود هواكش و بازكردن‌ ‌پنجره ها در اين مورد، مي‌تواند تا حد زيادي از بروز آلرژي‌ها جلوگيري‌ ‌كند‌.

● ناجي افسانه‌ اي

هيچ خانمي از پوست ترك خورده يا حساسيت پوستي در ايام عيد لذت نمي برد. دستكش در اين موارد نقش ناجي افسانه اي را ايفا ميكند. آنجا كه ممكن است از تماس مستقيم دست‌ها با انواع مواد شوينده و پاك كنند جلوگيري كنيد.اغلب مواد شوينده PH استاندارد ندارند و به اين دليل مي‌توانند موجب تحريك پوست دست شوند.اگر پوست حساسي داريد بهتر است اول يك دستكش نخي و سپس روي آن يك دستكش لاستيكي بپوشيد. زيرا گاهي اوقات پوست به لاستيك دستكش حساسيت نشان مي دهد.

عدم رعايت اين نكته كوچك مي‌تواند باعث بروز حساسيت پوستي كه درمان آن مستلزم زمان و هزينه است، شود. حتي اگر از حساسيت هم فرار كنيد، تازه آنگاه پوست خشك و زبري خواهيد داشت.

● سقوط آزاد

گاهي در صفحه حوادث خبر ناراحت كننده سقوط مرد خانواده را همراه با فرش از پشت بام مي‌ خوانيم. بررسي ‌ها نشان مي‌ دهد ميزان حوادث و‌ ‌سقوط‌ ‌از ارتفاع در اين ايام‌ ‌بيشتر مي شود. ‌دست و پاي شكسته از صحنه‌ هاي تكراري در روزهاي خانه تكاني است.

هرچند تنها پشت بام خطر ندارد، نردبان نامناسب هم به همان ميزان مي‌تواند خطرناك باشد. در صورت استفاده از نردبان يا چهار‌ ‌پايه بايد از ميزان سطح تكيه‌گاه آن با زمين كاملا مطمئن شد و از نوع استاندارد و نردبان دو‌ ‌طرفه استفاده كرد. كارشناسان ايمني توصيه مي‌كنند كه در هنگام پاك‌ ‌كردن شيشه و پنجره‌ هاي منزل احتياط لازم ضروري است و از رفتن روي نرده‌ ها يا‌ ‌قرنيزهاي آن بايد جدا خودداري كرد‌.

● ۱۳ توصيه براي خانه تكاني

۱) بهتر است زنان قبل از شروع به كار به مدت ١٠ تا ١۵ دقيقه‌ ‌ با حركات ورزشي، نرمشي و كششي اندام‌ هاي فوقاني و تحتاني، بدن خود را براي‌ ‌كار آماده كنند.

۲) با‌ ‌برنامه ‌ريزي و تقسيم وظايف از انجام ميزان زياد كار در يك بازه زماني محدود خودداري كنيد تا از فشار و استرس زياد به اندام جلوگيري شود‌. علاوه بر اينكه اضطراب ناشي از حجم زياد كارها باعث فشار عصبي زيادي مي شود .

۳) با به تن كردن لباس‌هاي راحت نخي براي تبادل‌ ‌حرارت و استفاده از سيستم تهويه‌ اي مناسب، مي‌توان از بروز استرس گرمايي ناشي از حرارت كم كرد.

۴) با‌ ‌نوشيدن مايعات به ميزان زياد ،آب و املاح از دست رفته بدن خود بر اثر تعريق را جبران كرده تا از بروز مشكلات و عواقب بعدي پيشگيري شود .

۵) استفاده از ماسك و پيش‌ بند و در صورت تماس با مايعات و مواد شيميايي سربند براي جلوگيري از آلودگي مو بسيار كارآمد است.

۶) در حين گردگيري از فشار بيش از حد وارد كردن به كمر خودداري كنيد‌.

۷) براي جابجا كردن بار بيش از ٢٠ كيلوگرم از يك يا دو نفر كمك بخواهيد و از رها كردن بار خودداري كنيد.

۸) براي شست و شوي‌ ‌بخش‌ هاي بالايي در و پنجره و ديوار به ازاي هر ۲ تا ۳ دقيقه كار، مدت زمان كوتاهي سر را‌ ‌پايين انداخته و در حالت استراحت قرار دهيد‌.

۹) افراد داراي مشكلات اسكلتي - عضلاني براي شستن در حمام از چكمه استفاده كنند و در غير اين صورت با درنظر گرفتن نكات‌ ‌ايمني بر روي سطوح ليز و لغزنده از دمپايي مناسب استفاده كنيد.

۱۰) زمان استفاده از مواد شوينده ‌اي مثل وايتكس براي جلوگيري از آسيب به ريه از دستمال ضخيم بر روي دهان، بيني و دستكش پلاستيكي براي جلوگيري از آسيب پوست‌ ‌استفاده شود‌.

۱۱) بهتراست كه خانه تكاني در‌ ‌هنگام نبودن كودكان در منزل انجام شود تا احتمال حوادث كاهش يابد.

۱۲) نبايد لوازم برقي با آب تماس داشته باشند و بايد از ريختن آب بر روي كليد، پريز و‌ ‌سيم برق خودداري شود‌.

۱۳) استفاده از وسايل ناايمن براي دسترسي به ارتفاع بالاتر و زير پايي‌ همچون جعبه و نردبان‌ هاي غير ايمن، خطر‌ ‌سقوط را افزايش مي‌دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.